Het is nog even zoeken waar we onze ‘schandelijke’ blauwe nummerborden moeten ophalen en op het nippertje krijgen we ze nog uitgereikt. Vandaag vertrekken we uit Ceres en gaan we op weg naar Worcester. Het ziet ernaar uit dat het vandaag gelukkig niet extreem warm gaat worden. Hier en daar een wolkje zorgt voor wat verkoeling naast de harde wind die vanaf de start heerlijk in onze rug staat te duwen.
Op ongeveer 25 kilometer komen we na een relatief makkelijk stuk met wat korte klimmetjes en single trail afdalingen bij waterpost 1 aan. Het gaat al vanaf de start niet echt soepel (behalve dan wanneer het op asfalt naar beneden gaat). Peter heeft een duidelijk gebrek aan energie. Het is vandaag niet de hitte wat een probleem gaat geven. We rijden alweer bijna helemaal achteraan en langzaam trekken we onszelf weer op gang. Zelfs stukken vlakke weg met de wind in de rug zijn al een kwelling aan het worden en met wat duwen en trekken blijven we kilometer na kilometer afleggen. Wanneer we weer via een mooi pad het fynbos induiken is het over. Elk meter omhoog kost Peter teveel kracht en energie. Tien kilometer voor waterpost 2 worden we ingehaald door de medische dienst die ons verder goed in de gaten blijft houden. Het is dan al duidelijk dat Peter bij waterpost 2 niet verder zal kunnen gaan. De snelheid is er volledig uit, op deze manier gaan we de finish nooit halen. Bij waterpost 2 staan ze ons al op te wachten en wordt Peter meteen in een tent op een stoel gezet. Simpelweg op, uit en over voor vandaag.
Met de garantie dat ze hem niet meer op de fiets laten stappen ga ik proberen nog wat tijd goed te maken. Door de afgelopen dagen van zeer rustig rijden is er duidelijk nog energie over. Tijd voor wat gasgeven. Omdat we in de achterhoede reden haal ik tientallen vermoeide teams in. Waar iedereen moet lopen kan ik hard doorfietsen. De kilometers vliegen voorbij en ruim voor de deadline kom ik eindelijk een keer wat vroeger op de middag door de finish.
Peter is ondertussen ook gearriveerd en heeft al een patatje en een hamburger achter de kiezen. Dat doet wonderen en snel ga ik ook aan de vette hap, heerlijk.
Het avondeten smaakt voor de verandering ook wat beter doordat onze magen wat meer de tijd hebben gekregen om te herstellen van alle zoete troep.
Morgenochtend staat er een tijdrit van 27 kilometer met 860 hoogtemeters op het programma. Peter is verstandig en slaat een dagje over. Ik moet als een van de laatsten van het klassement als 12e starten. Voordeel is dan wel dat ik weer vroeg klaar ben en de rest van de dag kan uitrusten
Morgen zullen we jullie een kijkje achter de schermen van de Cape Epic geven.
Bas
Hé Peter,
BeantwoordenVerwijderenDon't worry! Erg balen maar je hebt het maximale uit je lijf gehaald en dat is al veel meer dan de meesten van ons kunnen zeggen. De hitte is een tegenstander die je niet kunt verslaan.
Bas: Bikkel!! Gaat ie na vier dagen in de kokende hitte nog even gasgeven ook ;-) Respect!
Hou vol en probeer alsnog de finish te halen. Superprestatie!
Gerko
Hoi Peter en Bas,
BeantwoordenVerwijderenHeel erg leuk om jullie belevenissen te volgen. Wat een afzien zeg. Goed dat je morgen niet mee doet Peter, eerst op krachten komen.
En Bas zet hem morgen op in de tijdrit.
groeten Elly en Joris
Peter ken ik van Mallorca. Ik heb diepe bewondering voor wat jullie presteren. Wens jullie alle goeds toe. Blijf vooral genieten ook al is het zwaar.
BeantwoordenVerwijderenHee Peter,
BeantwoordenVerwijderenJammer dat het zo is gelopen. Toch diep respect voor je prestatie!!
Geniet nog een beetje daar.
Groet,
Timo
Hoi Peter,
BeantwoordenVerwijderenZet hem op! Hopelijk kun je toch blijven genieten van de komende ritten.
Bert D.
Jammer, niks aan te doen! Maar ja, wie gaat er dan ook vanuit de winterigste Hollandse winter sinds jááren meteen de hitte in om te mountainbiken :-) Als het lijf niet wil, dan gaat het niet en tegen die hitte valt niet veel te doen. Geef lekker gas Bas, en succes met de laatste dagen allebei!
BeantwoordenVerwijderenHarm