vrijdag 5 maart 2010

Over racestress, last minute-werk en Murphy's Law

Team Cape Epic zou rond deze tijd al lang zijn fietsen moeten hebben maar daar waar de mode-industrie vooral maatje 36 in het vizier heeft, zijn fietsfabrikanten vooral bezig met het produceren van 18 inch of maat M-bikes. Aangezien Bas en Peter net even iets langer zijn, duurde het erg lang voordat de gevraagde maat L-bikes geleverd zouden worden. Maar deze week zou het dan eindelijk gebeuren. Eind goed al goed zou je denken... Guess what: te simpel gedacht! Een van onze beoogde bikesponsors meldde begin deze week doodleuk dat maat L voorlopig in backorder zou staan... de bike was 23 november 2009 besteld!! Hadden ze dat niet even eerder kunnen melden? Binnen twee weken moeten die bikes toch echt op een cargovlucht richting Zuid-Afrika gaan dus van zo'n mededeling word je even niet vrolijk. 

En het was volkomen terecht dat onze Cape-rijders hem toch een beetje begonnen te knijpen want om nu op een brandnieuwe fiets zo'n zware wedstrijd te gaan rijden, dat is nou ook niet het toonbeeld van een ideale voorbereiding. We hadden het allemaal zo goed bedacht en zo ruim gepland, toch?

Maar...het goede nieuws is: we hebben sinds vandaag twee bikes voor the African Crew!! Met heel veel dank aan Ralph van Cannondale (you are the best, zelfs in je vakantie sta je voor ons klaar, super!) die binnen 24 uur regelde dat we een RZ120 met carbon Lefty tot vervangende wedstrijdbike konden bombarderen. En de andere partij, Giant, liet speciaal uit Polen een prachtig rode Anthem-1 overkomen. Big thanks aan Jan en Angelique die dat tussen hun drukke werkzaamheden door toch nog even regelden voor een zeurende redacteur.

Juichstemming dus op de redactieburelen, maar helaas blijkt die van korte duur. Na een vermoeiend dagje achter het stuur (400 km rijden om twee fietsen op te halen), blijkt de ene fiets (brandnieuw!) een kromme remschijf te hebben en een niet-werkende remcilinder. Op zich geen probleem want we hebben nog een testfiets van hetzelfde merk staan met gelukkig dezelfde remmen dus die zouden we wel even overzetten... blijkt de remleiding voor de achterrem te kort! Hoe verzin je het! Size matters! Framemaat M en L hebben dus echt verschillende leidingen!...Gelukkig zijn we heel creatief vandaag en lukt het toch om alles passend te krijgen maar hoe we dat gedaan hebben, blijft het geheim van de smid. De andere bike blijkt een iets andere afmontage te hebben dan de officiële specificaties aangeven en dan blijkt ineens dat het monteren van tubeless banden niet gaat (bijna een must voor de Cape Epic). Maar ook daar vinden we een oplossing met behulp van onze vrienden van Schwalbe. Nog nooit zo blij geweest dat we een extra set Double Defence Nobby's van jullie kregen!!

Zo blijf je bezig en als je dan ook nog eens in de stromende regen en met 'kouwe klauwe' onder een afdakje moet gaan sleutelen, dan weet je dat het 'one of these days' is, waarin ene Murphy zich van zijn actieve zijde toont. En alsof het nog niet genoeg is, belt collega Bas even later vanuit het ziekenhuis dat hij noodgedwongen iets later komt om de fietsen te halen omdat een van zijn kinderen even te graag zelf pannenkoeken wilde bakken en daarbij een brandwond oploopt. Gelukkig valt het mee... Zit er toch nog iets mee vandaag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten